Smrtelná nehoda necelý den po otevření

Čvc 31, 2008

  Mapa, která ukazuje nebezpečnou křižovatku na jihlavském obchvatu
    Osudná a tolik kritizovaná křižovatka
 

     Včera bylo v Jihlavě spousta slávy. Krátce po jedenácté hodině se totiž slavnostně stříhala páska na novém jižním obchvatu města. Ze tváří všech přítomných se dala vyčíst velká radost. Po mnoha letech teoretizování se konečně podařilo dokončit stavbu silnice, která má z centra Jihlavy odvést tranzitní dopravu, mířící z dálnice D1 na Znojmo a dál na Vídeň. Všichni se těšili na to jak bude obchvat všem občanům dobře sloužit.

    Na chvilku se zapomnělo i na všechny problémy, které stavbu připravovanou už několik let provázely. Mezi nimi byly i výtky místních lidí, kterým se už od zveřejnění projektové dokumentace vůbec nelíbilo řešení poslední křižovatky na obchvatu. Je to křižovatka na které se setkávají tři silnice. Obchvat - silnice na Znojmo a silnice do centra Jihlavy. Dokud obchvat ještě neexistoval, byla silnice rovná a pro řidiče byla vedená jako hlavní. Jakmile se ale začalo uvažovat o stavbě obchvatu, rozhodlo se, že se zavedené pořádky budou muset změnit. Hlavní silnicí bude trasa obchvat - Znojmo, kterému se přizpůsobil i tvar křižovatky. Jenže zbývalo vyřešit co udělat se zbylým ocáskem silnice na Jihlavu. Chytrá hlava vymyslela, že se taky ohne a na obchvat se napojí přímo v jeho zatáčce v pravém úhlu. To by se ještě dalo se zalepením obou očí lepící páskou na koberce pochopit, ale do hry vstoupil ještě další element - terén. Silnice od Jihlavy se na obchvat napojuje v jakémsi bočně šikmém kopečku. Laicky řečeno - když jedete od Jihlavy do křižovatky tak ještě necelých 10 metrů před ní vůbec nevidíte jaký je na obchvatu provoz. Nakonec se ke křižovatce směrem od Jihlavy postavila STOPka a čekalo se, že tím se problém vyřeší.

    Jenže značka problém bohužel nevyřešila. Dnes brzy ráno se na inkriminované křižovatce srazil cyklista s osobním autem. Srážku neměl možnost přežít a tolik kritizovaná křižovatka tak vpila první krev - necelých patnáct hodin od chvíle, kdy na ni vjely první auta. Nechci tady filosofovat nad tím kdo nehodu zavinil. Jestli za to mohl cyklista nebo řidič. V tuhle chvíle je vlastně docela jedno, kdo komu nedal přednost, tomu člověku to život nevrátí. Spíš se podívejme na celý systém. Jistě, podle jedné nehody se nedají dělat závěry, vždyť každý den se na českých silnicích stane bezpočet karambolů, ale přeci jen fakt, že ani ne 24 hodin od otevření zemřel na obchvatu člověk vyvolává spoustu otázek. Opravdu se křižovatka nedala postavit jinak, bezpečněji? Jistě, každá křižovatka se dá přestavět aby byla co nejbezpečnější. Každá! Ale vždycky je to otázka peněz, respektive jejich nedostatku. Křižovatka na obchvatu je novostavba a do těch se obvykle nezasahuje. Závěry se budou asi dělat až po delším časovém období. Pokud se ale budou nehody jako ta dnešní opakovat, nezbude nic jiného než křižovatku přestavět. A věřte tomu, že to bude hodně drahé. Bude to ještě dražší než když by se to postavilo hned poprvé. Tahle nová stavba totiž bude stát nejen spoustu peněz, ale bude vykoupena i několika lidskými životy.

    Znáte jihlavský obchvat? Jeli jste už po nebezpečné křižovatce? Nebo znáte nějaký jiný, podobně nebezpečný úsek? Napište nám co si o tom všem myslíte. Využijte k tomu tento diskusní panel.