Světlo na konci (železničního) tunelu

Zář 28, 2009

  dvě lokomotivy Českých drah
    České dráhy udělaly velký krok kupředu.
 

       Při cestování na delší vzdálenosti je člověk, který nemá auto odkázán hlavně na vlak nebo autobus. Osobně jsem vždy preferoval pohodlí vlaku před rychlostí autobusu. Když se ale rozhlédnu po internetu, zjistím, že většina článků na nejrůznějších blozích jsou vedeny v negativním duchu. Já bych se dneska chtěl naopak podělit se zkušenostmi velmi pozitivními.

       Hned na začátek musím upozornit, že služeb Českých drah využívám zhruba 4x do roka. Naposledy to bylo právě dnes, kdy jsem se vracel z Vyškova do Jihlavy. Nutno ještě dodat, že jsem využíval služeb rychlíků a proto mohou být některé moje poznatky v některých bodech trochu odlišné od cestování běžnými osobními vlaky. To, že v dnešní době jsou všechny jízdní řády dostupné na internetu a každý si je může vyhledat hezky v teple domova už asi nikoho nevzruší, přesto se při zběžném pohledu dá najít několik výrazných zlepšení.

       Začněme rovnou tím co nás potká nejdříve a tím je samotná budova nádraží. Oproti minulým letům mne velice potěšil fakt, že se i v menších stanicích začínají prosazovat světelné tabule, které informují o nejbližších odjezdech. Teď už můžu jen nostalgicky vzpomínat na zoufalé hledání ve starých papírových jízdních řádech vylepených na stěně budovy. Ono, nebudeme si nic nalhávat - pro každého je mnohem pohodlnější z lavičky mrknout na tabuli, než se probírat záplavou (pro laika) nepochopitelných symbolů.

       Nádraží už máme za sebou a čeká nás vlastní cesta - Možná jsem měl při svých výjezdech jen nehorázné štěstí, ale v posledních letech jsem se prakticky nikdy nesetkal se špinavým vagónem, plným odpadkovým košem, nebo něčím podobným. Dřív si lidé taky často stěžovali na nepříjemný personál. V tomhle směru jsem byl mile překvapen hned dvakrát. Poprvé když jsem přijížděl do Brna a hledal narychlo vlak na přestup. Zastavil jsem místního posunovače a ten mi velmi detailně vysvětlil, kde vlak je, jak se k němu dostat i jakou barvu mají jeho vozy a lokomotiva. Podruhé, tentokrát už při návratu jsem seděl ve vagóně na trase Vyškov - Brno. Průvodčí mi zkontrolovala lístek a při odchodu na rozloučenou poznamenala - Vlak na Jihlavu vám pojede v 11:20 z pětky.  Možná jsem měl opravdu velké štěstí na lidi, možná že v rychlících je obsluha vychovanější, ale stejně tak dobře je možné i to, že se opravdu časy mění a doby otrávených pohledů kdykoliv jste se na něco opovážili zeptat jsou pryč.

       Na závěr ještě jeden vcelku palčivý problém - výluky. Tenhle problém tu byl, je a asi i vždycky bude - patří zkrátka ke koloritu železnice. Sám jsem při svých cestách zažil náhradní autobusovou přepravu hned několikrát. A vždycky se železničáři snažili cestujícím nepříjemnou situaci co nejvíc ulehčit. S tím souvisí i další problém - zpoždění. Kdo by neznal populární srandičku, že ČD neznamená Česká dráhy, ale Času dost. Když tak občas sedím na nádraží a čekám na vlak, poslouchám z nudy hlášení. Možná je to jen můj subjektivní názor, ale zdá se mi, že zpožděných vlaků oproti dřívějšku znatelně ubylo.

       Zkrátka a dobře. Z mého pohledu se zdá, že ČD udělaly velký krok kupředu. Samozřejmě - stále to není úplně dokonalé, ale už jenom to, že dráhy už nejsou tím gigantem, který měl dopravní monopol, dává naději do budoucna. ČD navíc za každý využívaný kilometr platí SŽDC, ty tam jsou tedy doby, kdy drahám patřily jak koleje tak i mašiny, které po nich jezdily. Když si k tomu připočteme obměnu vozového parku, vychází nám, že se jeden z největších podniků mění k nepoznání. Každému je ale jasné, že tohle bude běh na opravdu velmi dlouhou trať. Jistí si ale můžeme být tím, že dřív nebo později se tyhle změny dostanou i do té nejzapadlejší vlakové stanice. Já osobně jsem k vlakům svůj pozitivní vztah po cestě do Vyškova a zpět neztratil, spíše je tomu právě naopak.

       Závěrem chci ještě pro případné rejpaly dodat, že nejsem u ČD zaměstnán ani já, ani nikdo z mé rodiny ani známých. Za tento článek jsem od nikoho nedostal zaplaceno a vyjadřuje čistě můj osobní názor.

       Jaké jsou Vaše názory na úroveň cestování v českých vlacích? Souhlasíte s tím, že se kvalita postupně zlepšuje, nebo si spíš myslíte, že je to pořád stejné? Napište nám o svých názorech! Pro své názory a dotazy využijte tento diskusní panel.