Cesta Evropou může začít

Zář 5, 2008    |    diskuse - místo pro vaše názory

  ETS konečně umožnilo jezdit i po českých dálnicích
    Okolí dálnice je vymodelované a otexturované opravdu hezky.
 
  Benzin a jiné nebezpečné látky budete moci vozit až později
    Chvilku vám bude trvat než budete moci vozit nebezpečné látky jako je třeba benzin.
 
  Modely přívěsů i tahačů jsou opravdu propracované
    Veškeré přívěsy i tahače dostaly mnohem reálnější podobu.
 

    V jednom z minulých postřehů jsem Vás upozornil, že vývojářská firma SCS Software chystá vydání hry, která má navazovat na velmi úspěšnou sérii 18 Wheels odf steel. Série WOS byla a stále ještě je i mezi evropskými hráči velice populární i když jí něco chybělo. Ano, většině lidí se sice při slově tahač vybaví mnohatunový kolos s typickým protáhlým čumákem, který neohroženě brázdí nekonečné prérie kdesi v USA, ale Evropa má přeci taky svoje kouzlo. A pro hráče ze Starého kontinentu bude určitě mnohem zajímavější projíždět se mezi Varšavou a Madridem než mezi New Yorkem a Los Angeles. Vznikla proto hra Euro truck simulator (dále jen ETS), která umožňuje jízdu pouze ve státech Evropy (Polsko, Česká republika, Rakousko, Německo, Švýcarsko, Itálie, Nizozemí, Belgie, Francie, Španělsko a Portugalsko) v kamionech, který každý věrně zná z našich dálnic.

    Hned na začátek musím ale uvést, že jediné co je ve hře opravdu reálné jsou názvy měst. Autoři totiž nesehnali licenci na pravé náklaďáky natožpak na skutečné firmy, takže Vás čekají tahače značek jako Swift, Valiant nebo Majestic. Jezdit budete pro firmy jako Euro Goodies, ITCC nebo třeba Euro Acres.

    Pojďme ale ke hře samotné. Pokud jste hráli WOS, nebude pro vás určitě problém si zvyknout. Základní princip hry zůstal v podstatě zachován. Můžete si vybrat libovolnou kameru a pomocí kurzorových šipek (dá se změnit třeba na myš nebo joystick) vyrazíte vstříc výdělkům. V každém městě bývají obvykle maximálně dvě firmy, což je docela škoda, protože za pár hodin herního času se vám někam ani nebude chtít jezdit, protože tam velké terno neuděláte. Pokud se svým miláčkem dojedete až na vrátnici a zastavíte na značce, můžete si vybrat co a kam povezete. Tady bych rád upozornil na dvě změny oproti WOS.  Ta první je možnost vypsání nákladů nejen s pomocí filtru ohledně zboží, ale nově přibyl filtr měst. Takže pokud kliknete třeba na Prahu, objeví se vám všechny suroviny, které můžete do naší matičky stověžaté dovést. Druhou změnou, kterou pocítí hlavně vaše peněženka je poptávka. Ano, základní hnací síla obchodu se dostala i do této hry. Pokud budete do jedné firmy pravidelně vozit jeden druh zboží (obvykle to bývá ten co vynáší nejvíc), za chvíli tam už nikdo o zboží nebude mít zájem a vy za jeho přepravu dostanete mnohem míň peněz. Časem ale poptávka znovu stoupne.

    Tak už jsme si vybrali náklad a místo kam pojedeme. Ve WOS bylo nejjednodušší začínat na Západním pobřeží, vzít něco hodně cenného co vynáší a dovést to na Východní pobřeží, vyinkasovat velké peníze a cestu si zopakovat. Nikdo se pak nezabýval tím, že by vozil cukr, rajčata nebo dřevo. Proč taky když se mohly vozit výbušniny, zkapalněné plyny nebo dokonce jaderné palivo. ETS na to jde jinak. Vyberete si startovní oblast a v ní začínáte. Startovní oblast ale obsahuje jen tři města (třeba Varšava - Praha - Vídeň). Chtě nechtě tak musíte zapomenout na to, že byste ve Varšavě něco naložili a hned s tím pádili do Lisabonu. Pro začátek se smíříte maximálně s Vídní. Dalším omezením rychlých zisků jsou licence ADR. Pokud tuto licenci nemáte nemůžete převážet nebezpečné náklady jako jsou třeba pohonné hmoty nebo kyseliny. Co tedy můžeme jako zelenáči přepravovat? Právě to nad čím jsme ve WOS nejvíce ohrnovali nos - cukr, mražené potraviny, jogurty a tak dál a tak dál. Je jasné, že naše konto bude růst mnohem pomaleji, ale bude to mnohem reálnější. Málokdo by totiž ve skutečném světě nechal člověka, který si včera udělal papíry na kamion aby převezl vyhořelý uran přes celý kontinent.

    Tak výborně! Máme vybráno a můžeme opustit sklad. Dostáváme se do města a tady je další rozdíl proti WOS. Zatímco v něm bylo normální, že jste ve městech kličkovali po semaforech v rozlehlých městech, kde byly často i jednosměrky (vzpomeňme na New York, že?) tak v ETS je většina měst tvořena pouze jednoduchým okruhem ve kterém najedete maximálně pět semaforů. Na většině křižovatek se můžete dát jen jedním směrem, takže volba vaší cesty je většinou velmi jednoduchá. Dlouho jsem to nechápal, protože jsem čekal, že města budou naopak ještě víc propracovaná než tomu bylo ve WOS. Ale pak mi to došlo. Vždyť i ve skutečném světě všechny transportní společnosti umísťují své sklady a logistická centra na okraje velkých měst. Byla by přece hloupost postavit firmu do které jezdí kamiony někam do centra.

    Vymotali jsme se z města a vyrážíme na dálnici. Oproti WOS můžete pozorovat detailněji vymodelovanou krajinu, třeba na cestě z Amsterdamu do Brusselu vás potěší lány různobarevných tulipánů a při jízdě mezi Vídní a Mnichovem se vám bude tajit dech při pohledu na masivní horské štíty Alp. Potěší i takové detaily jako třeba obyčejné značky u silnic. Někdy se vám to bude hodit, zvláště pokud vás upozorní na serpentýny nebo na nebezpečně ostrou zatáčku. Oproti WOS autoři při křížení dálnic upustili od těžko realizovatelných arabesek, kdy se člověk cítil jako na horské dráze a vsadili na mnohem reálnější dvojúrovňové křížení.

    Jedeme po dálnici, blížíme se pomalu k cíli, ale ukazatel stavu nádrže nám začíná povážlivě červenat. Co s tím? Rovnou zapomeňte na truckstopy jako ve WOS. V ETS se budete muset smířit s obyčejnou benzinovou pumpou. K nim se váže i jedna hodně dobrá novinka. Zatímco ve WOS jste mohli povinnou osmihodinovou přestávku prospat třeba uprostřed dálnice (pokud jste měli truck s lůžkovou úpravou), tak tady můžete spát na jakékoliv benzínce. Co se pohonných hmot týče mám pro vás ještě jeden tip. Pokud se nechcete nechat oškubat (a v začátku se přeci každé Euro hodí, ne?) tak netankujte na hranicích. Ano, sice u nich jsou pumpy - z každé strany hranice jedna, ale cena jejich nafty je přímo nekřesťanská. Zatímco ve vnitrozemí pořídíte litr i za 1,1 Euro, tak na hranicích můžete za litr vysolit i Euro a půl! A ještě jedna věc ohledně benzinek. Ve WOS se často stávalo, že pumpy byly moc daleko d sebe. To v ETS prakticky nehrozí. Jak jsem řekl pumpy jsou na každém hraničním přechodu a v okolí asi každého města. Několik pump je také běžně vedle dálnice.

    Když už jsem nakousl ty hraniční přechody, rozhodně se nemusíte bát toho, že byste se tam museli zastavovat. Schengenský systém zkrátka pracuje dobře a vy můžete přes hranice prosvištět třeba stovkou. Z dálnic také zmizely vážící stanice, takže ani ty vás už zdržovat nebudou. S tím souvisí i to, že už na přejímce zboží nemůžete přijmout přetížený (a výnosnější) náklad.

    Během cesty vás asi překvapí to, že jste zatím nenarazili na žádného policistu. Když si navíc všimnete, že už v horním pásku není ikonka, která ukazovala jak moc po vás strážci zákona jdou, získáte dojem, že jste pánem silnic a předpisy pro vás neplatí. Chyba lávky! Policie sice není vidět, ale přehled má dokonalý. Stačí nabourat jiné auto, projet křižovatku na červenou, v noci nerozsvítit světla nebo jet na nějakém úseku vyšší než povolenou rychlostí a hned se vám ukáže, že jste spáchali přestupek. Peníze se vám neodečtou hned, takže si možná řeknete, že se nic nestalo, ale pozor! Jakmile doručíte náklad a dostanete za něj peníze, hra vám z účtu okamžitě strhne všechny pokuty. I tohle má svou dobrou stránku. Ve WOS jste mohli v případě, že jste měli málo peněz kvůli dopravním přestupkům zbankrotovat, protože jste už neměli pokuty z čeho platit. V ETS ale dostanete peníze na ruku a pokud jste se při cestě nehnali vyloženě přes mrtvoly, nedostanete se do minusu. Bohužel ETS ale nemá žádnou Zelenou vlnu, kde byste se mohli dozvědět, kde právě měří. Nemáte šanci to poznat, takže velmi často budete jen nemile překvapeni když se dozvíte, že vás změřili.

    S dopravou na dálnici souvisí i další změna oproti WOS, kde auta jela prakticky v jednolitém štrúdlu a kvůli zabrždění jednoho brzdily i vozy kilometr za ním, takže nejrychlejší pruh byl ten odstavný. Tady je to naopak. Po dálnicích ve WOS jezdí docela málo aut a navíc jsem ještě nikdy nezaznamenal žádnou nehodu, která by dálnici ochromila. Když už jsme u těch dálnic, nemůžu nechat bez povšimnutí to jak se autoři hry popasovali s jejich rozložením na mapě. Nebudu hodnotit dálniční síť v zahraničí, protože jí neznám, ale zaměřím se na Českou republiku. Proslulá D1 nevede přímo z Prahy, ale odpojuje se z dálnice Praha - Varšava v místě, kde bych na skutečné mapě hledal Hradec Králové. Žádná zrada vás při cestě (na rozdíl od reálu) nepotká. Autoři totiž asi kvůli hráčskému pohodlí vynechali takové lahůdky jako je třeba zimní okolí Větrného Jeníkova.

    Už jste přepravili několik nákladů, silnice ve svém regionu už znáte líp než svoje boty a chtěli byste se podívat i jinam. Můžete si klidně koupit práva na další zemi, třeba takové Německo vás bude stát víc než 50 000 Euro, Nizozemí jen kolem 20 000 Euro. Hra navíc obsahuje i několik úrovní po kterých postupem času stoupáte. Pro postup na další úroveň je ale potřeba splnit několik úkolů. Třeba ujet určitý počet kilometrů, doručit nepoškozeně určitý počet nákladů nebo odemknout několik zemí. Díky tomuto plánování kariéry dostává hra úplně nový nádech. Sám jsem zažil váhání jestli mám spíše hned koupit práva na Itálii nebo spíše šetřit na nový truck.

    Teď už se dostáváme k detailům. Ze hry vypadlo rádiové spojení s ostatními řidiči (ruku na srdce, kdo z vás ho používal?) A přibyly rozsáhlé statistiky - kolik kilometrů jste najeli, kolik jste odvezli nákladů celkem a kolik jich bylo nepoškozených? Kolik jste natankovali litrů paliva a kolik vás to celkem stálo? Jak dlouho už vlastně ETS hrajete a spoustu a spoustu dalších. Počasí se ve hře mění poměrně málo zřídka. Většinou je jasno, déšť jen málokdy, bouřka vás potká skoro výjimečně. Ani když jezdíte v nejsevernějších oblastech Polska, sněhu se nedočkáte. Pokud ale budete mít štěstí, narazíte třeba na mlhu.

    Co říct závěrem? ETS udělal ohromný skok k reálnosti. Kromě věcí o kterých jsem psal výše musím zmínit hlavně to, že přívěsy jsou provedeny mnohem kvalitněji. Už to nejsou jen různobarevné krabice za tahač, ale na některých je jasně vidět, že jsou přetažené plachtou, jiné mají vzadu třeba kontakt na firmu - všechno je mnohem reálnější. Změny se dočkaly i interiéry kabiny - od budíků z WOS se přešlo na plně digitální osvětlenou kabinu, která se při rozjíždění, brzdění nebo zatáčení houpe jako ta skutečná.

    Na závěr musím poznamenat, že ETS určitě není pro všechny hráče. Pokud vás na hrách zajímá jen akce, tak je asi zázrak, že jste se dočetli až sem, protože ETS vás asi bude nudit. Pokud ale hledáte hru, která vám uklidní pocuchané nervy z jiných her, nemůžete se splést. Není totiž lepší pocit než se rozjet po noční dálnici a kolem sebe slyšet jen hukot svého mnohatunového miláčka. Sám ETS hraju docela rád a myslím, že někdy je v ní i dost akce. Třeba pokud vjíždíte do ostré zatáčky v moc velké rychlosti a svodidla se blíží rychleji než byste si bývali přáli. Při takové cestě se vám slušně zapotí čelo.

    Hrajete 18 Wheels of steel nebo Euro truck simulator? Jak se vám tyhle hry líbí? Co byste na nich vylepšili? Napište nám co si o tom všem myslíte. Využijte k tomu tento diskusní panel.